סרטן הלבלב: הבנה, אבחון וטיפול

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

סרטן הלבלב הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר, לעתים קרובות אינו מזוהה עד שהוא מגיע לשלבים מתקדמים. מאמר זה נועד לספק סקירה כללית של סרטן הלבלב, האבחון שלו, שיטות הטיפול ועובדות פחות מוכרות שיכולות לעזור להעלות את המודעות ולהציל חיים.

מהו סרטן הלבלב?

סרטן הלבלב מתרחש כאשר תאים ממאירים מתפתחים ברקמות הלבלב, איבר חיוני שאחראי על ייצור אנזימים המסייעים לעיכול והורמונים המווסתים את רמות הסוכר בדם. ישנם שני סוגים עיקריים של סרטן הלבלב: גידולים אקסוקרינים, המהווים למעלה מ-90% מהמקרים, וגידולים אנדוקרינים, שכיחים פחות אך לרוב יש להם פרוגנוזה טובה יותר. הסוג הנפוץ ביותר של גידול אקסוקריני הוא אדנוקרצינומה של הלבלב, שמקורה בצינורות האחראים על הובלת אנזימי עיכול.

איך מאבחנים סרטן הלבלב?

גילוי מוקדם של סרטן לבלב הוא מאתגר, מכיוון שלעתים קרובות הוא אינו מציג תסמינים בולטים עד שהוא מתקדם לשלבים מתקדמים. עם זאת, שילוב של בדיקות הדמיה, בדיקות דם וביופסיות יכול לסייע באבחון המחלה. בדיקות הדמיה כמו סריקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT), הדמיית תהודה מגנטית (MRI) ואולטרסאונד אנדוסקופי (EUS) יכולות לחשוף גידולים ולספק מידע על גודלם, מיקומם והתפשטותם. בדיקות דם יכולות לזהות סימנים ביולוגיים כגון CA19-9,  אשר נמצא מוגבר אצל חלק מחולי סרטן הלבלב. לבסוף, ביופסיה, הכוללת הסרה של דגימת רקמה קטנה לבדיקה במיקרוסקופ, יכולה לאשר את האבחנה.

שיטות טיפול

אפשרויות הטיפול בסרטן הלבלב תלויות בשלב ובמיקום הגידול, כמו גם בבריאותו הכללית של המטופל. שיטות הטיפול הנפוצות כוללות:

ניתוח: לסרטן הלבלב בשלב מוקדם, ניתן לבצע ניתוח להסרת הגידול והרקמות הסובבות אותו. ההליכים כוללים את הליך Whipple, כריתת לבלב דיסטלית וכריתת לבלב מלאה. עם זאת, רק אחוז קטן מהחולים זכאים לניתוח עקב השלב המתקדם של הסרטן שלהם בעת האבחנה.

כימותרפיה: זה כרוך בשימוש בתרופות להשמדת תאים סרטניים או עיכוב צמיחתם. כימותרפיה ניתנת לרוב לצד טיפולים אחרים, כמו ניתוח או טיפול בקרינה.

טיפול בקרינה: קרניים בעלות אנרגיה גבוהה משמשות למיקוד והרס של תאים סרטניים. טיפול בקרינה עשוי להינתן לפני ניתוח כדי לכווץ את הגידול או לאחר ניתוח כדי לחסל את כל התאים הסרטניים שנותרו.

טיפול ממוקד: טיפול זה מכוון לגנים ספציפיים, חלבונים או מולקולות אחרות המעורבות בצמיחה ובהישרדות של תאים סרטניים. לטיפול ממוקד עשויות להיות פחות תופעות לוואי מאשר טיפול כימותרפי והקרנות.

אימונותרפיה: טיפול חדשני זה מסייע למערכת החיסון לזהות ולתקוף תאים סרטניים. לאלו שעדיין בשלבי התפתחות מוקדמים של סרטן הלבלב, אימונותרפיה הראתה הבטחה בניסויים קליניים.

עובדות שלא ידעת עד היום על סרטן הלבלב

  • סרטן הלבלב הוא הגורם השלישי בשכיחותו למקרי מוות הקשורים לסרטן בארצות הברית.
  • שיעור ההישרדות הכולל של חמש שנים לסרטן הלבלב הוא רק כ-10%, בעיקר בשל אבחון מאוחר ואפשרויות טיפול מוגבלות.
  • עישון, השמנת יתר, היסטוריה משפחתית של סרטן הלבלב ודלקת לבלב כרונית הם גורמי סיכון ידועים למחלה.
  • מחקר מתמשך בשיטות גילוי מוקדם, כגון בדיקות דם לסמנים ביולוגיים ספציפיים, עשוי לשפר את הפרוגנוזה של סרטן הלבלב בעתיד.

לסיכום, סרטן הלבלב היא מחלה הרסנית עם שיעור תמותה גבוה, בעיקר בשל האבחנה המאוחרת ואפשרויות הטיפול המוגבלות. על ידי הבנת טבעו של סרטן זה, שיטות האבחון שלו והטיפולים הזמינים, אנו יכולים להעלות את המודעות ולתרום לגילוי מוקדם ולתוצאות טובות יותר של המטופל. חיוני להכיר את גורמי הסיכון ולהיות ערניים לגבי כל תסמין מתמשך ובלתי מוסבר שעלול לאותת על סרטן הלבלב. ככל שהמחקר ממשיך להתקדם, יש תקווה לשיפור טכניקות גילוי מוקדם וטיפולים יעילים יותר, שיובילו בסופו של דבר לשיעורי הישרדות גבוהים יותר ואיכות חיים טובה יותר עבור אלה שנפגעו מהרוצח השקט הזה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

כושר ובריאות

מבט מקיף על אין אונות: הבנה, אבחון ואפשרויות טיפול

"אין אונות" הוא מונח רפואי המתייחס למצב בו יש קושי או אי-יכולת להשיג או לשמור על זקפה מספיקה לקיום יחסי מין. זהו תסמין שכיח, שמשפיע על גברים בכל הגילאים, אך נפוץ יותר בקרב גברים מבוגרים. מה הגורמים לה? כמה היא שכיחה? ואיך אפשר לטפל בה? אנחנו כאן כדי לענות על הכל:

קרא עוד »
כושר ובריאות

ניתוח בלוטת התריס

בלוטת התריס היא בלוטה אנדוקרינית קטנה בצורת פרפר הממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר, מתחת לגרון ומעל עצם הבריח. היא מורכבת משתי אונות המחוברות ביניהן על ידי צינורית.

קרא עוד »
כושר ובריאות

איך להמשיך להתאמן גם כשאנחנו מרגישים סחוטים?

כולנו מכירים את התחושה הזאת: אנחנו מתעוררים בבוקר, והדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות זה להתאמן. אנחנו מרגישים עייפים, חסרי מוטיבציה, או סתם לא רוצים להתאמץ. אבל חשוב לזכור שגם כשאנחנו מרגישים סחוטים, חשוב להמשיך להתאמן.

קרא עוד »
דילוג לתוכן