מה לא ידעתם על הקרם הגנה שלכם?

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

מאז שהיינו ילדים דאגו להזכיר לנו לשים קרם הגנה לפני כל חשיפה לשמש, בשנים האחרונות עם המודעות העולה לסרטן העור וההבנה על ההשפעות הרעות של קרני השמש על גופינו מודעות לכל נושא קרם ההגנה עלה.
כאשר מודעות עולה כך גם מבחר חברות וקרמים שונים מצטרפים לשוק ומזהים את הנתח הפוטנציאלי העצום שיש בו.

אז המיתוס הראשון שאנחנו רוצים להרוס – אין קשר בין עונות השנה לצורך בשימוש בקרם הגנה, ומה הכוונה? רובינו גדלנו ככה שאת הקרם הגנה מורחים רק בקיץ אולם בחורף אין צורך אבל דבר זה לא נכון, גם אם קר אבל יש שמש ישירה חשוב למרוח קרם הגנה מפני שקרני השמש עדיין פוגעות בעור שלנו.
לכן, חשוב לזכור שבכל תנאי מזג האוויר כל עוד יש שמש ישירה שאנחנו נחשפים אליה חשוב להימרח בקרם הגנה.

השמש "יורה" לכיווננו בלי סוף קרני UVA ו-UVB, כעת בלי צורך להיכנס למונחים רפואיים נסביר שקרניים אלו פוגעות בעורנו כל עוד אנחנו נחשפים לשמש ישירה, השפעת הקרניים האלה מתבטאת בעיקר בגרימת הזדקנות וקמטים על העור, יצירת נמשים ונקודות חן, פריחה על העור ואולי ההיבט העיקרי היווצרות תאים סרטניים בעורנו.
בנוסף על כל אלה, החום שהגוף שלנו סופג מקרני השמש מביאים ישירות לייבוש של שמנים טבעיים ונוזלים חיוניים מהגוף שלנו ככה שגם הגוף שלנו נפגע.

אז מה בנוגע לשיזוף? קודם כל נבין מה זה בכלל אומר, הגוף שלנו הוא מערכת מתוחכמת וכאשר הוא מרגיש את ייבוש הנוזלים והשמנים הטבעיים מהעור הוא יוצר שכבת הגנה על מנת שה-DNA שלנו לא יפגע מהקרינה החזקה.
שכבת ההגנה שנוצרת מתבטאת בפיגמנט (צבע) כהה שנקרא מלנין ותפקידו לשמש כמעין "מטרייה" על העור שלנו למנוע מקרני השמש לפגוע ולפתח בגופינו תאים סרטניים.

כעת, נבין איזה קרם הגנה מתאים וממה כדאי להימנע, קרם הגנה מתחלק לשתי משפחות עיקריות והן קרם הגנה פיזי וקרם הגנה כימי.
ההבדלים ביניהם הוא שקרם ההגנה הפיזי עשוי מחומרים טבעיים לרוב ובפעולה שלו הוא משמש כמעין חסם שקרני השמש פוגעות בו ומוחזרות החוצה ככה ששום קרן שמש לא חודרת לעור שלנו.
מנגד, קרם ההגנה הכימי סופג את קרני השמש, ממיר אותם לחום ומשחרר אותם ככה שהDNA שלנו לא נפגע. 

ההבדל הבולט ביניהם מבחינה ויזואלית הוא שבעוד שמסנן הקרינה הכימי לאחר היישום אינו משאיר "עקבות" או צבע לבן על העור, מסנן הקרינה הפיזי ישאיר צבע על העור שלנו (הכוונה לצבע שיורד לאחר השימוש אבל כל עוד הקרם מגן על עורנו אנחנו נראה גוון לבן על העור).

דבר נוסף שהרבה אנשים לא מודעים אליו הוא שיש דרך נכונה ולא נכונה למרוח קרם הגנה.
הטעות הראשונה שהמון אנשים עושים היא שהם לא מורחים מספיק בפעם הראשונה ולא חוזרים על פעולת המריחה מחדש כל פרק זמן מסוים.
אז חשוב לדעת שאת הקרם הגנה יש למרוח חצי שעה לפני ההיחשפות לשמש (כלומר, לפני שיוצאים לים ולא ברגע שמגיעים לחוף) בכמות כזו שתכסה את העור בשכבה עבה ולתת לגרם הגנה להיספג, לאחר המריחה הראשונית יש להימרח אחת לשעתיים במידה ואנחנו רק יושבים, אם אנחנו שוחים או מזיעים מומלץ לחדש את הקרם על גופינו אחת לשעה.

בנוסף, קרם הגנה שמגיע בתצורה של תרסיס פחות מומלץ מתכשיר מריחה מהסיבה הפשוטה שלרוב התרסיסים שקופים, וגם אם לא, המריחה בהן לא אחידה ואנחנו מפספסים אזורים רבים בגופינו ומשאירים אותם ללא הגנה.
חשוב לדעת שגם את התרסיס שאנחנו מתיזים על הגוף יש למרוח ולא להסתפק בלרסס אותו בלבד, התרסיס הוא רק צורה של יישום הקרם על הגוף אבל בכדי למנוע את האזורים ללא הגנה ולהגדיל את האפקטיביות של התרסיס אנחנו חייבים למרוח ולוודא שכל עורנו מכוסה היטב.
החיסרון הנוסף של התרסיס הוא שלמרות שזה בכמויות קטנות הנשימה שלו מזיקה לנו ואם ניתן להימנע אז כדאי.

אמונה טפלה היא שגוון העור משפיע על הצורך בשימוש בקרם הגנה שכן אנשים בעלי עור "כהה" פחות חשופים למפגעי קרני UV, חשוב להדגיש ולהבהיר שדבר זה אינו נכון כלל!
בלי קשר לגוון העור קרני השמש חודרות ופוגעות בכולנו ולכן חשוב ללא קשר בצבע עורנו להימרח בקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה.

אז מה זה מקדם הגנה גבוה?
מקדם ההגנה הוא המדד לכמה קרני ה-UV חודרות וצרובות את עורנו.
נעשה סדר במספרים מהסיבה שאנשים רבים טוענים שאין להשתמש בקרם הגנה עם מקדם נמוך ואין להם מושג מה המספר אומר.
קרם הגנה בעל מקדם 15SPF יחסום 93% מקרני השמש, מקדם 30SPF יחסום 97%, 50SPF יחסום 98% ומקדם הגנה של 100SPF יחסום 99% מהם.
מספרים אלו מבוססים על מחקרים שנעשו בתנאי מעבדה ובדיקות בשטח הראו כי ביישום של האדם הממוצע בביתו יעילות הקרם פוחתת ב-כחצי מאשר בתנאי המעבדה, לכן קרם בעל מקדם הגנה של 15SPF יעיל במידה ומיישמים אותו נכון ומספר פעמים, כמובן שמומלץ להשתמש במקדם הגנה גבוה על מנת להגן טוב עוד יותר על עורנו.

ישנה מן תחושת ביטחון כוזבת כאשר משתמשים בקרם הגנה בעל מקדם 100SPF שגוררת אחריה התנהגות לא אחראית כמו אי מריחה מחדש כל פרק זמן או אי שימוש במוצרי מגן אחרים כמו כובע או חולצות ארוכות.
חשוב להבין שמקדם ההגנה 100SPF עושה את ההגנה המרבית כיום (ממשפחת הכימיים)מפני קרני השמש אבל אין קשר לכמה זמן הוא עושה זאת, חשוב לא להסתמך על קרם הגנה כזה בלבד ולהבין שהוא לא מבטל את הצורך במריחה חוזרת ובציוד מגן משמש ישירה.

בשורה התחתונה השמש לא הולכת לשום מקום וכל הנראה שעם החור באוזון עוצמת קרני הUV רק תלך ותגדל, חשוב להכניס כהרגל יומי מריחה של קרם הגנה וכנורמה הצטיידות במוצרי מגן משמש ישירה כמו כובע וחולצות ארוכות.
קרם ההגנה הטוב ביותר כיום הינו הקרם הפיזי ומומלץ להשתמש בו באופן יום יומי בכדי לשמור על עורנו. 

אל תפספסו את הכתובת החמות בחו"ל >> TO-SAPORTA !!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

תיקים טבעוניים
אופנה וביוטי

חנויות הבוטיק שתוכלו לרכוש מהן תיקים בעבודת יד

בוטיק – חנויות קטנות וייחודיות, הפכו בשנים האחרונות למקום מושלם למציאת פריטים מיוחדים, בעבודת יד, ועם סיפור אישי. בין הפריטים האהובים ביותר שניתן למצוא בבוטיקים אלו, תיקים בעבודת יד – פריטים ייחודיים, איכותיים ומלאי סטייל, שתמיד יגרמו לכם להרגיש מיוחדים.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

הנה זה הגיע: אתר הנעלה הישראלי 'אריאנה' מציג דוגמניות AI בלבד, וזה מוכר טוב.

אריאנה, אתר הנעלה לנשים, עושה היסטוריה! היא הראשונה בישראל (ואחת הראשונות בעולם) שמשתמשת בדוגמניות AI בלבד באתר ובחומרי הפרסום שלה. במקום להעסיק דוגמניות אנושיות, אריאנה משתמשת בטכנולוגיה חדשנית ליצירת דמויות וירטואליות ריאליסטיות.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

צניעות בים: בין נוחות, ביטוי עצמי ודרישות חברתיות

חופשת קיץ בים היא זמן של הנאה, שחרור ורגיעה. עבור נשים רבות, בחירת בגד ים מתאים יכולה להיות עניין מורכב, כרוך בדילמות ובאתגרים רבים. מעבר לנוחות ופן האופנתי, נשים רבות מתמודדות עם שאלות הנוגעות לצניעות, ביטוי עצמי ודרישות חברתיות.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

החורף ממש כאן: זמן לרענן את המלתחה בלבוש אופנתי חם

עבור נשים רבות המעבר למלתחת בגדים חורפית הוא הרבה מעבר לתזוזה של הגופיות והמכנסונים הקצרים למדף העליון והצנחת הסריגים והפוטרים למדף התחתון והנגיש יותר, אלא גם הזדמנות לבחון את הרלוונטיות של הפריטים ששרדו מהחורפים הקודמים לטרנדים ולסטייל של החורף הנוכחי.

קרא עוד »
מגמות בתיקי נשים לעונת האביב/קיץ 2023
אופנה וביוטי

מגמות בתיקי נשים לעונת האביב/קיץ 2023

לקראת עונת האביב/קיץ 2023, המעצבים הציגו קולקציות מרהיבות של תיקים במגוון סגנונות, חומרים וצבעים. במאמר הבא נסקור את המגמות החדשות והמרעננות ביותר בתחום תיקי הנשים לעונה הקרובה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן