מהו התהליך בקבלת אישור לשירותי סיעוד?

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

לצערנו, בגילאים מתקדמים גוברים הסיכויים להגיע למצב סיעודי. בשל כך, מבוגרים וקשישים רבים זקוקים לעזרה בביצוע פעולות שגרתיות לחלוטין, כמו אכילה ורחצה, ולפעמים אפילו להשגחה בלתי פוסקת. כדי לאפשר להם להישאר כמה שיותר זמן בקהילה שלהם, ויותר מכך בסביבה הביתית שהם מכירים, ולשמור על איכות חיים גבוהה ככל הניתן, מעניקה המדינה שירותים לחולים סיעודיים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי ובשיתוף משרד הרווחה וקופות החולים.

כדי לקבל את השירותים האלה, יש לקבל זכאות לגמלת סיעוד. לשם כך נערכים מבדקים, אשר נועדו לקבוע אם אכן מדובר במצב סיעודי ובאילו רמה. הזכאים לגמלה זו מקבלים שירותי סיעוד לקשישים באמצעות מטפלים ועובדים סוציאליים מוסמכים.

מי זכאים לקבל שירותי סיעוד?

אלה התנאים להגשה וקבלה של גמלת סיעוד:

  • גיל – לגמלה זכאים רק אנשים שהגיעו לגיל פרישה – 67 לגברים ו-62 לנשים.
  • מגורים – התובעים צריכים להיות תושבי מדינת ישראל, ולהתגורר בקהילה. כלומר, אם הם נמצאים במחלקה סיעודית, בבית חולים גריאטרי או במוסדות אחרים אשר ממומנים באופן משמעותי על חשבון המדינה, הם לא זכאים.
  • הכנסות – הנבדקים עוברים מבחן הכנסות. לצד המבדק הפיזי, היקף ההכנסות הוא גורם נוסף במתן אישור ובקביעת רמת הזכאות. חשוב גם לציין, שאם הנבדקים מקבלים מהמוסד לביטוח לאומי קצבה אשר מתנגשת עם הגמלה (כמו למשל קצבת נכות), הם אינם זכאים לגמלת סיעוד.
  • מידת התלות – כאמור, כדי להיחשב כחולים סיעודיים, על הנבדקים להיות זקוקים באופן ניכר לעזרתם של אחרים בפעולות יום-יומיות, או להזדקק להשגחה מסיבות של מחלות כמו דמנציה או אלצהיימר. 

כיצד מתבצעת בדיקת התלות?

אז איך נקבעת מידת התלות? המוסד לביטוח לאומי שולח לבתי הנבדקים אנשי מקצוע, אשר יכולים להיות אחים, פיזיותרפיסטים או מרפאים בעיסוק. תפקידם לבצע מבחן אשר נקרא ADL – Activities of Daily Living, ומטרתו להעריך האם ובאיזו רמה, הנבדקים זקוקים לעזרה בביצוע פעולות כמו אכילה ושתייה, החלפת בגדים, ניידות ממקום למקום וכו'. קשישים בני למעלה מ-90, יכולים להגיש תוצאות מבחן ADL שנעשה על ידי רופאים מומחים בגריאטריה, במקום לעשות את המבדק של ביטוח לאומי.

מלבד מבחן זה, הנבדקים נמדדים גם על פי הצורך שלהם בהשגחה, באמצעות מבדקים שונים. במהלך כל תהליך ההערכה, בני משפחה שלהם רשאים להיות נוכחים. בסיומו של התהליך, הנבדקים מקבלים שני ציונים (אחד על בדיקת התלות, והשני על הצורך בהשגחה), ועל פי הגבוה ביניהם נקבעת דרגת הסיעוד שלהם. 

בסך הכול יש שש דרגות, שעל פי כל אחת מהן זכאים החולים לשירותים בהיקף מסוים. אם הם בעלי הכנסות גבוהות, על פי מבחן ההכנסות, הם זכאים רק למחצית מכמות שעות הסיעוד שמתאימה לדרגתם. שימו לב כי יש אפשרות להחליף את השירותים (כולם או חלקם) בעזרה כספית. בנוסף, ניצולי שואה עם 6 נקודות ומעלה, זכאים לתוספת של 9 שעות שבועיות.

אילו שירותים ניתנים לזכאי גמלת סיעוד?

אנשים אשר נמצאים זכאים לגמלת סיעוד מקבלים מטפלים למספר שעות חודשיות. המטפלים מסייעים בביצוע פעולות יום-יומיות וגם בניהול משק הבית, כולל בישול והבאת תרופות מבית המרקחת. בנוסף, הזכאים מקבלים עובדים סוציאליים, שתפקידם ללוות ולייעץ במהלך הטיפול, לבצע ביקורי בית ולהיות בקשר שוטף עם החולים. 

אם בני המשפחה של החולים לא יכולים להתמודד לבד עם הטיפול, וגם השעות בהן מגיעים מטפלים לא מספיקות, אפשר להגיש בקשה לקבלת רישיון להעסקת עובד זר לסיעוד. לשם כך, נדרש ציון של 4.5 נקודות ומעלה במבדק התלות.

 

רוציםלקרוא עוד? >> search-result.co.il

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

כושר ובריאות

מבט מקיף על אין אונות: הבנה, אבחון ואפשרויות טיפול

"אין אונות" הוא מונח רפואי המתייחס למצב בו יש קושי או אי-יכולת להשיג או לשמור על זקפה מספיקה לקיום יחסי מין. זהו תסמין שכיח, שמשפיע על גברים בכל הגילאים, אך נפוץ יותר בקרב גברים מבוגרים. מה הגורמים לה? כמה היא שכיחה? ואיך אפשר לטפל בה? אנחנו כאן כדי לענות על הכל:

קרא עוד »
כושר ובריאות

ניתוח בלוטת התריס

בלוטת התריס היא בלוטה אנדוקרינית קטנה בצורת פרפר הממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר, מתחת לגרון ומעל עצם הבריח. היא מורכבת משתי אונות המחוברות ביניהן על ידי צינורית.

קרא עוד »
כושר ובריאות

איך להמשיך להתאמן גם כשאנחנו מרגישים סחוטים?

כולנו מכירים את התחושה הזאת: אנחנו מתעוררים בבוקר, והדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות זה להתאמן. אנחנו מרגישים עייפים, חסרי מוטיבציה, או סתם לא רוצים להתאמץ. אבל חשוב לזכור שגם כשאנחנו מרגישים סחוטים, חשוב להמשיך להתאמן.

קרא עוד »
דילוג לתוכן