איך תיקים הפכו לפריט אופנתי כל כך נחשק ואיך חלק מהם מצליחים להסתנן לרשימה מצומצמת מאוד של "תיק הרגע"?

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

יותר מעגילים, שרשראות, טבעות או שעונים נדמה שתיק צד מרשים יכול לגנוב את ההצגה לכל שאר האקססוריז ואולי אפילו ללבוש עצמו.
בעולם האופנה להישאר בשילוב עדכניות וחדשניות זה דבר חיוני ומעט מעצבי האופנה שהצליחו להביא תיקים שכאלה, שפרצו את כל הגבולות אבל עדיין נתפסו כהצהרת האופנה העכשווית, נכנסו לרשימת "תיק הרגע" וכולם רצו להיות בעלים של התיקים הללו.

אז מה זה "תיק הרגע"? אין הגדרה מדויקת אבל זה משהו שכולם פשוט יודעים, אין צורך בהצבעה או כמות מכירות כמו שהתיק פשוט הופך לטרנד לוהט ומדובר.
"תיק הרגע" קיים כבר עשרות שנים, מהרמס קלי – תיק קלאסי שיוצר במיוחד לגרייס קלי שהשתמשה בו כדי להסתיר ממדורי הרכילות את בטן ההיריון שלה ועד לקוקו שאנל עם תיק שהידיות שלו עשויות במבוק וכולו טלאים עקב המחסור האדיר שנוצר אחרי מלחמת העולם השנייה.

את המסע שלנו נתחיל בשנות ה-90 כאשר המושג של "תיק הרגע" נולד מחדש והתנאים היו אידאליים להגיע ל"באז" עולמי עם פריט אופנה שכזה.
נתחיל עם תיק של דיור, בתחילת דרכו הפריט היוקרתי נקרא Chouchou ועשה את הופעתו הראשונה ב-1995 כאשר כל תיק מתחילה ועד הסוף נעשה בעבודה יד, כל ה-140 חלקים הנפרדים שלו יוצרו והרוכבו כך.
התיק צבר את הפופולריות שלו כאשר ניתן לנסיכה דיאנה, האישה המצולמת ביותר בעולם באותה העת, וכך התיק הפך לתיק המצולם ביותר בעולם.
שנה לאחת מכן שונה שם התיק ל-"lady dior" לכבוד הנסיכה דיאנה.

בצמוד ל"באז" של דיור הגיע פנדי (Fendi) בגט וחטף את תואר "תיק הרגע" מדיור, התיק הקטן שישב מתחת ליד כמו שנהוג להחזיק את הבגט בצרפת תפס תאוצה בשל צורתו הקטנה וחומריו המגוונים וצבעוניים.
התיק היה בשונה מהעיצוב המינימאלי שהיה נהוג בתקופה והיה מעוטר בחרוזים ופאייטים אקזוטיים דבר שהפך את הפופולריות מסביבו לאדירה, שכן הופעתו בתור אקססורי בסרטים גם תרם לכך.

שנות ה-90 היו תקופה מופלאה בעולם האופנה שכן מעצבים רבים ממשפחות קטנות ובתי עסק קטנים קיבלו במה עולמית תחת החברות הגדולות, ג'ון גליאנו גר בפריז ועיצב כל מה שיכל עד שג'יבנצ'י שכרו אותו כמנהל קריאייטיב ב1995 ושנה לאחר מכן לאותו התפקיד נשכר ע"י דיור.
תחת תנאי החממה והבמה העולמית הוא יצר אייקון עולמי וכך בקיץ של שנת 2000 הופיע "תיק האוכף".
עם רצועות קצרות וצורה של כליה המתאימים באופן מושלם לתלייה מהכתף אל מתחת לזרוע מפורסמות רבות נמשכו לתיק והוא זכה לפרסום רב.

מעצב Balenciaga, ניקולה גשקייר, יצר אב טיפוס של תיק השונה ממה שכולם היום רגילים – התיק היה עשוי מעור איכותי מאוד אך רך (בשונה מהמקובל שעור איכותי הוא קשיח) ולא היה דומה בשום צורה לשאר התיקים של אותה עת.
אולי הדבר הכי בולט לעין, או שלא בולט בכלל, הוא העובדה שהתיק לא היה ממותג – שום סמל לא היה מוטמע או מודפס על התיק ורעיון זה היה חדשני ומהפכני בעולם העיצוב.
התיק כמעט ולא עבר לשלב ייצור כלל ורק לאחר שניקולה נתן לקייט מוס ולחברותיה מספר מוגבל של תיקים והם הצטלמו איתו באירועים תפס התיק תאוצה אדירה והפך לאחד המוצרים הפופולריים.

במקביל לזה מארק ג'ייקובס בלואי ויטון לקח את עולם האופנה צעד קדימה ושילב כוחות עם אומנים כדי ליצור הדפסים מיוחדים ועיצובים מרשימים.
הדרך התחילה עם סטיבן ספרוז ויצירתם של תיק הגרפיטי ונגמרה בשותפות עם האמן טקאשי מורקמי שיצר את התיק האייקוני של לואי ויטון בעל הדפס אותיות LV ב-32 צבעים שונים על רקע שחור לבן והפך את התיק לרב מכר בקנה מידה עולמי.

פיבי פילו, מעצבת בקואי, צפתה בכל התהליך המתרחש בעולם והחליטה לקחת את עולם האופנה אפילו שלב אחד קדימה – עם עליית האינטרנט והמסחר האינטרנטי החליטה פיבי לעצב תיק ולא לשחרר אותו אל סלבריטאים אלא לפרסמו באינטרנט והפיצ'ר האייקוני שלו, מנעול ומפתח, הפך לנחשקים בעולם.

על בסיס כל אלה ב-2005 מעצב קוקו שאנל, קרל לגרפלד, החליט להחזיר עטרה ליושנה ועשה מעשה אמיץ כאשר במקום להתחיל עיצוב מהתחלה הוא יצר חידוש שלו למהדורה ישנה של התיק הפופולרי שאנל משנת 1995.
יצירת העתקים מדויקים של תיק אייקוני משנות ה-50 עם שימוש בחומרים עדכניים זה סיכון שהשתלם והעתק הפך לטרנד חוזר ופתח את החשיבה של "חזרה לחיים" של האופנה משנים קודמות.

וככה, עם השנים שהתקדמו ככה גם מספר המעצבים המוציאים מוצרים לשוק גדלה ולקבוע "תיק הרגע" נהייתה משימה קשה מריבוי האופציות, מה שבטוח זה שאי אפשר לדעת מה המחר יביא וירעיד את עולם האופנה וייתכן כי "תיק הרגע" ממש מעבר לפינה ואנחנו נזכה לראות את פריט נכנס אל הרשימה היוקרתית הזו.

הכרתם כבר את הפורטל החדש שלנו ? >> UPTO

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

תיקים טבעוניים
אופנה וביוטי

חנויות הבוטיק שתוכלו לרכוש מהן תיקים בעבודת יד

בוטיק – חנויות קטנות וייחודיות, הפכו בשנים האחרונות למקום מושלם למציאת פריטים מיוחדים, בעבודת יד, ועם סיפור אישי. בין הפריטים האהובים ביותר שניתן למצוא בבוטיקים אלו, תיקים בעבודת יד – פריטים ייחודיים, איכותיים ומלאי סטייל, שתמיד יגרמו לכם להרגיש מיוחדים.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

הנה זה הגיע: אתר הנעלה הישראלי 'אריאנה' מציג דוגמניות AI בלבד, וזה מוכר טוב.

אריאנה, אתר הנעלה לנשים, עושה היסטוריה! היא הראשונה בישראל (ואחת הראשונות בעולם) שמשתמשת בדוגמניות AI בלבד באתר ובחומרי הפרסום שלה. במקום להעסיק דוגמניות אנושיות, אריאנה משתמשת בטכנולוגיה חדשנית ליצירת דמויות וירטואליות ריאליסטיות.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

צניעות בים: בין נוחות, ביטוי עצמי ודרישות חברתיות

חופשת קיץ בים היא זמן של הנאה, שחרור ורגיעה. עבור נשים רבות, בחירת בגד ים מתאים יכולה להיות עניין מורכב, כרוך בדילמות ובאתגרים רבים. מעבר לנוחות ופן האופנתי, נשים רבות מתמודדות עם שאלות הנוגעות לצניעות, ביטוי עצמי ודרישות חברתיות.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

החורף ממש כאן: זמן לרענן את המלתחה בלבוש אופנתי חם

עבור נשים רבות המעבר למלתחת בגדים חורפית הוא הרבה מעבר לתזוזה של הגופיות והמכנסונים הקצרים למדף העליון והצנחת הסריגים והפוטרים למדף התחתון והנגיש יותר, אלא גם הזדמנות לבחון את הרלוונטיות של הפריטים ששרדו מהחורפים הקודמים לטרנדים ולסטייל של החורף הנוכחי.

קרא עוד »
מגמות בתיקי נשים לעונת האביב/קיץ 2023
אופנה וביוטי

מגמות בתיקי נשים לעונת האביב/קיץ 2023

לקראת עונת האביב/קיץ 2023, המעצבים הציגו קולקציות מרהיבות של תיקים במגוון סגנונות, חומרים וצבעים. במאמר הבא נסקור את המגמות החדשות והמרעננות ביותר בתחום תיקי הנשים לעונה הקרובה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן