האם יש צורך בחוות דעת שמאות מקרקעין לצורך שיפוץ בבית?

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

שמאי מקרקעין מבצעים הערכות שווי מדויקות עבור נכסים מקרקעין, בהתבסס על כל המשתנים החשובים והרלבנטיים. לכן, אנשים זקוקים לשירותי שמאות מקרקעין במקרים של מכירה או רכישה של דירה, אך מה לגבי שיפוץ? במאמר זה נסביר לגבי שני תרחישים, בהם כדי לערב שמאי מנוסה ואיכותי בתהליך של שיפוצים.

תרחיש א': ירידת ערך בשל נזקים משיפוץ

אם במהלך או בסיום עבודת שיפוצים אצלכם בנכס, אתם לא מרוצים ממה שנעשה, ואפילו נגרם לכם נזק ברור, אתם יכולים לבדוק היתכנות לתביעה. כדי לבצע בדיקה זו, אתם צריכים לשלם לשמאי מקרקעין כדי שיבואו לבחון את המקרה. אם לדעתם לא נגרם נזק, או שהנזק לא חמור במיוחד, הם כנראה ימליצו לכם לוותר על המשך התהליך. אם מדובר בנזק של כמה אלפי ₪ הם כנראה יגידו לכם בכנות שאתם צודקים, אבל שלא משתלם לכם להיכנס לתסבוכות של תביעות.

אם שמאי מקרקעין מזהים נזק משמעותי, או שלחילופין אתם פועלים בניגוד להמלצתם ורוצים להתקדם, הצעד הבא היה ביצוע חוות דעת מקיפה מצידם. עליהם לתעד את הנזק, למדוד אותו בכלים שונים (למשל, בדיקת רטיבות בקירות) ואם צריך, להזמין גופים מקצועיים נוספים להשלים את הבדיקה.

חוות הדעת כוללת את תיעוד כל הבדיקות, כולל תמונות ומסמכי נתונים, וכן קטע טקסט מעת שמאי המקרקעין. חלק זה, נועד על מנת לפרט את העבודה הנדרשת לתיקון הנזק, כולל העלות המדויקת שלה. חוות דעת כזו עשויה לכול עשרות עמודים, ועלותה משתנה בהתאם לכמות העבודה שהשלמתה תצריך. יש שמאים שגובים אחוז מסוים מהערכת הנזק שביצעו כתשלום. חשוב להדגיש שזה לא חוקי, ולמעשה מדובר בניגוד אינטרסים בוטה.

חוות דעת מקצועיות של שמאי מקרקעין, עשויות לשמש עבור תביעה משפטית או להתנהלות מול שלל גופים ואנשים. חשוב לבצע את הערכת הנזקים כמה שיותר בסמוך לסיום מועד השיפוץ או הפסקת העבודה, על מנת שתהיה מדויקת ככל הניתן. לדוגמה, נגיד שהתלוננתם בפני איש מקצוע על נזקים להם גרם, והוא בתגובה נבהל ומיד כיסה את הנזק בצורה שתעזור בטווח הקצר, אך לא באמת פתרה את הנזק. במקרה כזה, קשה עוד יותר להאריך את היקף הפיצוי המגיע לכם.

תרחיש ב': הערכת שווי נכס לקראת או בעקבות שיפוץ

פתחנו עם תרחיש מאוד לא נעים, ונסיים עם תרחיש הרבה יותר חיובי. הערכת שווי על ידי שמאי מספקת תמונה מלאה, באשר להשפעת שיפוץ מסוגים שונים על הנכס שלכם. לפעמים כדאי להתייעץ עם איש מקצוע עוד לפני השיפוץ, כאשר מקבלים הצעות מחיר, בניסיון להבין מה משתלם וכדאי לכם. יותר מכך, בסיום השיפוץ מומלץ מאוד לבדוק מה בדיוק הרווחתם בעקבות ההשקעה. עם שמאי, תדעו בדיוק למה לצפות כשאתם עומדים למכור דירה משופצת.

אלה כמה דוגמאות לסוגי שיפוצים נפוצים במיוחד:

  • תשתיות וחידוש המבנה – צביעה ותיקוני קירות בנכס, החלפת דלתות, טיפול בתשתיות כמו צנרת – כל אלה משפיעים במידה ניכרת על שווי הנכס, והופכים אותו להרבה יותר מבוקש.
  • שיפוץ המטבח והאמבטיה – שיפוץ חדרים מהסוג הזה יכול להעלות את ערך הנכס, אך הוא טומן בחובו סיכון מסוים: אלה חדרים שמאוד חשובים לאנשים. כלומר, אם תרצו למכור את הדירה, תסתכנו בכך שהרוכשים לא יאהבו את מה שעשיתם ויעדיפו לשפץ מחדש. במקרה כזה, לא תזכו לתוספת לה ציפיתם במחיר הנכס.
  • תוספות בנייה – שבירת קירות, בניית מרפסת או שדרוג הגג, כל אלה שווים הרבה כסף, כמובן בתנאי שנעשו בכפוף לאישורים הדרושים.
  • שיפוץ הבניין – שיפוץ יכול להועיל לא רק לדירות, אלא גם לבניינים ולשטחים משותפים, כמו לובי ומעליות.



Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

זהבי סחר
הכל לבית

שדרגו את חדר האמבטיה שלכם עם זהבי סחר: ברזים ואביזרי אמבטיה איכותיים

חדר האמבטיה שלכם הוא מקום מיוחד. הוא מקום שבו אתם מתחילים את היום, מקום שבו אתם נרגעים בסופו של יום, ומקום שבו אתם פשוט רוצים להרגיש בנוח. עם זהבי סחר, אתם יכולים להפוך את חדר האמבטיה שלכם למקום חלומי.

קרא עוד »
הכל לבית

10 מנעולנים מומלצים באזור השרון

זקוקים לשירותי מנעולן באזור השרון? ננעלתם מחוץ לבית? איבדתם את המפתח לרכב? זקוקים להחלפת צילינדר? הסקירה הבא מרכזת עבורכם 10 מנעולנים מומלצים באזור השרון, אשר מספקים שירות מקצועי, אמין ואיכותי. לפני בחירת מנעולן, חשוב לבדוק את הכשרתו ורישיונו, לקבל מספר הצעות מחיר ולקרוא ביקורות של לקוחות קודמים. במאמר זה תמצאו מידע רב שיסייע לכם לבחור את המנעולן המתאים ביותר עבורכם!

קרא עוד »
הכל לבית

כספות לאקדח / כספות לנשק

כספות לאקדח או נשק הן כלי חשוב לשמירה על בטיחותם של הנשקים. כאשר נשק מאוחסן באופן לא בטיחותי, הוא עלול ליפול לידיים הלא נכונות ולהוביל לאסון. כספות לאקדח נועדו לספק הגנה פיזית מפני פריצה, גניבה או שימוש לא מורשה.

קרא עוד »
הכל לבית

סודות לחימום מושלם: השימוש הנכון במקרני חום באירועי החורף

אירועי חורף הם דרך מצוינת ליהנות מהאוויר הצח והנופים היפים של העונה, אך הם יכולים גם להיות קרים מאוד. מקרני חום הם דרך מצוינת לשמור על חמימות האורחים והמשתתפים שלכם, אך חשוב להשתמש בהם בצורה נכונה כדי להבטיח שהם יעילים ובטוחים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן