מתכון לדג על האש מושלם!

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

על המנגל הישראלי המצוי תמצאו קבבים, סטייקים ופרגיות אבל נדירים המקרים שתראו דגים נצלים על הגחלים הלוהטות. עולם שלם של מנות וטעמים פתוח בפנינו והגיע הזמן שננצל אותו

אז אחרי שעשינו "על האש" ביום שישי עם החברים, באמצע שבוע עם בן או בת הזוג ובחג עם המשפחה קצת נמאס לנו מבשר ואנחנו מחפשים דרך לגוון, במקום להמשיך לחפש ולשבור את הראש יש עולם חדש מתחת לאף שלנו שרובינו לא נגענו בו – דג על המנגל, בין אם אנחנו מפחדים שהוא ידבק ולא יצא טעים או שמעולם לא ניסינו להכין נכיר את שיטות העשייה השונות ככה שבפעם הבאה שתרצו לגוון תוכלו להפציץ עם פילה או דג שלם שיפתיע אתכם.

יש הרבה דגים בים, כלומר לא רק בים אלא גם בנהרות ואגמים אבל לא כולם מתאימים לצלייה על הגריל וחשוב להבין זאת, יש דגים עדינים העלולים להתפרק בזמן הבישול או להידבק לגריל אבל אם נבחר את הסוג הנכון תהליך הצלייה יהיה פשוט ממה שאנו מדמיינים.

פילה מדג סלמון או חרב יכולים להיות אופציה נהדרת ולחילופין פורל, פרידה ודג ברנזינו יהיו הבחירה שלנו לצלייה של דג שלם.
את הדרך הפשוטה של צליית דג שלם נכיר בסוף, כעת אנו נדבר על צליית פילה ועל הדבר הראשון שעולה לראש, עם או בלי עור? אז הבחירה היא בידיים שלכם! אין משמעות רבה לעור בתהליך והוא לגמרי ההעדפה האישית שלכם, אנשים האוהבים לאכול את העור יהנו מעור פריך וטעים ואלו שלא יוכלו לקנות דג ללא עור או לעשות זאת בעצמם בבית.

השיטה הראשונה להכנת פילה דג על הגריל – על גבי פרוסות פרי, בשלב הראשון נניח את הדג שלנו במרינדה וחשוב לשים לב שאם אנו משתמשים בחומץ (לסוגיו, כולל מיץ לימון או מיצים חמוצים אחרים) אסור להשרות מעל שעה שכן החומץ יפרק את רקמות הדג ואנו נישאר עם סביצ'ה במקום פילה.
לאחר שהכנו את המרינדה לטעמנו והנחנו לדג ל"שחות" בה בין חצי שעה לשעה, נחתוך פרי כמו לימון, תפוז, קלמנטינה או אפילו אשכולית והכל תלוי באיזה ניחוחות תרצו לקשט את הדג שלכם.
ברגע שאנחנו מוכנים להכנת הדג, המנגל דולק ולוהט את פרוסות הפרי נחתוך בעובי של קצת פחות מס"מ וניצור "מיטה" על גבי הגריל שעליה נניח את הפילה.
נשכיב את הדג שלנו על גבי הפרוסות ונשתמש בקערה ממתכת או אפילו תבנית אלומיניום חד פעמית כדי לכסות את הדגים וליצור מכסה שיאגור את החום והארומה.
כך, במשך 8 דקות וללא צורך להפוך נקבל מנה מוצלחת וארומטית.
את פרוסות הלימון לא צריך לזרוק! תגישו אותם לצד הפילה ותסחטו אותם.

כאשר נכין את הדג בשיטה הבאה נקבל טעמים אדמתיים וארומה שמזכירה מסעדות יוקרה, כל זה במנגל בחצר!
הכנת פילה על גבי פלטת עץ ארז, אולם זה נשמע מסובך אבל התהליך פשוט וקליל משתחשבו.
השילוב ה"קלאסי" לעץ ארז הוא פילה הסלמון, השומן יספוג את הטעמים במהלך הבישול והעישון של הדג.
כמובן שיתרון נוסף הוא שגם בשיטה זו הדג לא יכול להידבק על רשת המנגל ואנחנו מקלים על התהליך ומשפרים את סיכויי ההצלחה שלנו.

את קרש הארז ניתן לרכוש ממגוון חנויות עישון, כלי מטבח וקצבים ברחבי הארץ וכל שעלינו לעשות טרם הנחתו על רשת המנגל הוא להשרות את הקרש בקערה עם מים (שיהיה שקוע לחלוטין) ללפחות שעה.
פעולה זו תמנע מהקרש לעלות באש בזמן הבישול והיא קריטית להצלחה שלנו.

כעת, לאחר שהשרנו את הקרשים ותיבלנו את הדג במרינדה נניח את קרש הארז הספוג על רשת הגריל וישירות עליו את הפילה, נכסה את הדגים בעזרת קערת מתכת או תבנית אלומיניום לשמור על החום והעשן למשך של 15 עד 17 דקות.
זהו, הדג המעושן שלכם מוכן ועולם חדש של טעמים וארומה נפתח בפניכם.

השיטה האחרונה שלנו היא צליית דג שלם.
אולם זה נראה מאיים אבל עם כמה טיפים זו שיטה סלחנית שתוציא פעם אחרי פעם דגים טעימים להפליא!
את הדג נרכוש מפולט ונקי כדי שלא נצטרך להתעסק עם זה טרם ההכנה בבית.
ראשית יהיה עלינו לתבל בתיבול יבש את כל הדג, מבחוץ ומבפנים על מנת להגיע לאחידות טעמים ורק לאחר מכן למלא את חלל הדג בתוספות טעימות כמו פרוסות לימון, פטרוזיליה, שום, ג'ינג'ר, בצל ירוק או כל מה שהבטן שלנו חפצה בו.
לבסוף נמרח את העור בשמן (עד ליצירה שכבה נדיבה) ולבסוף נשתמש בחבל לבישול על מנת לקשור את הדג ככה שכל המלית תישאר בפנים לאורך הבישול.

אחרי שסיימנו עם הכנת הדג נניח אותו על רשת המנגל החמה למשך של כ-6 דקות עם מכסה סגור (באותן שיטות של קערה או תבנית), לאחר מכן נהפוך ונבשל את הצד השני גם כן למשך 6 דקות.
במידה והדג נדבק לרשת נשחרר אותו בעדינות בעזרת המקלחיים ורק אז נהפוך, לעולם לא נמשוך אותו בחוזקה מהעובדה הפשוטה שפעולה זו תקרע לנו את הדג וככל הנראה הוא יתפרק לנו.
זהו – הדגים שלנו מוכנים! נוציא אותם מהמנגל, נתיר או נגזור את החבל ונגיש.

כעת אנחנו מבינים שצליית דגים אינה משימה מסובכת ומורכבת כמו שחשבנו וכל שעלינו לעשות זה להדליק את המנגל ולהכין פילה טעים לארוחת הצהריים!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

אתרים מומלצים למתכונים
אוכל

אתרי מתכונים מומלצים

מחפשים מתכונים ברשת? אתם לא לבד. בשנים האחרונות אנחנו נחשפים לתוכן קולינרי כמעט בכל פלטפורמה. בטלוויזיה, בעיתונות הכתובה, באינטרנט, ברשתות החברתיות בארץ ובחו"ל. הפלטפורמה המינה

קרא עוד »
דילוג לתוכן