הפרת זכויות יוצרים באינטרנט

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

הורדתם תמונה בגוגל? אתם עלולים להיתבע על סך עשרות אלפי שקלים.

הורדתם תמונה בגוגל? אתם עלולים להיתבע על סך עשרות אלפי שקלים.

לא פעם ולא פעמיים השתמשנו במנוע החיפוש "גוגל" כדי למצוא תמונות לעבודות, סרטונים או סתם לשומר מסך מבלי לדעת שכאשר אנחנו עושים זאת אנחנו מפרים את "זכויות היוצרים" של בעלי התמונה וחושפים את עצמנו לתביעה שבה התובע יכול לעשות זאת מבלי "הוכחת נזק".

תחילה נבין מה היא תביעה ללא הוכחת נזק – זאת אומרת שהתובע, גם אם לא נגרם לו שום נזק מההפרה, יכול לתבוע אתכם על סך של עשרות אלפי שקלים על בסיס השימוש בתמונה שלו בלבד והפרת זכויות היוצרים.

אז מה היא הפרה של זכויות יוצרים?
נדבר על כך בהקשר של תמונה, הכוונה היא שנעשה שימוש בתמונה שאדם יצר ללא רשותו\ידיעתו.
ומה אם העתקנו תמונה וכאשר פרסמנו אותה רשמנו את שמו של היוצר ונתנו "קרדיט" – עדיין פעולה זו נחשבת בגדר הפרת זכויות יוצרים כי השימוש בתמונה עדיין נעשה ללא רשותו של היוצר.

אז איך אנחנו יודעים מי הבעלים של התמונה?
חשוב להבין, זה שאדם נמצא בתמונה מסוימת אינו אומר שהוא הבעלים של התמונה ולצורך העניין בתמונה הפרופיל שלכם בפייסבוק לא אתם הבעלים של התמונה אלא אם כן אתם צילמתם אותה.
מכאן אפשר להבין שמי שיצר את התמונה הוא הבעלים החוקיים ולא מי שנמצא בה.

כמה זמן זכויות היוצרים תקפים על יצירה?
אז כנראה שלא ידעתם זאת אבל מבחינה חוקית, זכויות היוצרים תקפים לכל אורך חיי היוצר ו-70 שנה לאחר מותו.
לצורך העניין – צילמתם תמונה? כל עוד אתם בחיים ו-70 שנים לאחר המוות שלכם אסור לאף אחד אחר להשתמש בתמונה שלכם ללא רשותכם (כן, גם לאחר שאתם מתים).

מה בנוגע לתמונה שאחרים פרסמו וכבר הפרו את זכויות היוצרים?
אין קשר בין פעולות אנשים אחרים לחובה החוקית שלכם, במידה ופרסמתם תמונה ש"רצה ברשת" והיא מפרה את זכויות היוצרים גם אתם עברתם על החוק.

אז מה כן אפשר לעשות עם תמונות באינטרנט?
כאן נכנס סעיף בחוק בשם "שימוש הוגן" והוא אומר שכל עוד השימוש בתמונה נעשה לשימוש פרטי ולא מסחרי כמו העלאת תמונה לשימוש אישי, עבודת מחקר או עיתונאות אז אנחנו מוגנים מבחינה משפטית ומותר לנו לעשות זאת.
אחד הסממנים שעוזרים להחשיב שימוש בתמונה כ"שימוש הוגן" הוא הוספה או שינוי התמונה המקורית, במידה ולקחתם תמונה מקורית וציירתם עליה או שיניתם אותה גדל הסיכוי שמבחינה משפטית השימוש בה ייחשב כשימוש הוגן.

איפה אפשר למצוא תמונות לשימוש מסחרי?
במקרה כזה גוגל תמונות הוא לא המקום בשבילכם, קיימם ברשת מאגרי תמונות המאפשרים שימוש חופשי בתמונות לצורך פרטי או מסחרי ללא הפרה של זכויות יוצרים.
נוסף על כך ישנם מאגרים של צלמים או עורכים אשר מאפשרים שימוש ביצירותיהם לצורך מסחר תמורת "קרדיט" בלבד.
יש לבדוק טרם שימוש במאגר מסוים מה ההנחיות הספציפיות שלו לגבי זכויות יוצרים.

**כל הרשום פה אינו מהווה ייעוץ משפטי או מקצועי ונמצא בגדר דעה אישית.** 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

זהבי סחר
הכל לבית

שדרגו את חדר האמבטיה שלכם עם זהבי סחר: ברזים ואביזרי אמבטיה איכותיים

חדר האמבטיה שלכם הוא מקום מיוחד. הוא מקום שבו אתם מתחילים את היום, מקום שבו אתם נרגעים בסופו של יום, ומקום שבו אתם פשוט רוצים להרגיש בנוח. עם זהבי סחר, אתם יכולים להפוך את חדר האמבטיה שלכם למקום חלומי.

קרא עוד »
הכל לבית

10 מנעולנים מומלצים באזור השרון

זקוקים לשירותי מנעולן באזור השרון? ננעלתם מחוץ לבית? איבדתם את המפתח לרכב? זקוקים להחלפת צילינדר? הסקירה הבא מרכזת עבורכם 10 מנעולנים מומלצים באזור השרון, אשר מספקים שירות מקצועי, אמין ואיכותי. לפני בחירת מנעולן, חשוב לבדוק את הכשרתו ורישיונו, לקבל מספר הצעות מחיר ולקרוא ביקורות של לקוחות קודמים. במאמר זה תמצאו מידע רב שיסייע לכם לבחור את המנעולן המתאים ביותר עבורכם!

קרא עוד »
הכל לבית

כספות לאקדח / כספות לנשק

כספות לאקדח או נשק הן כלי חשוב לשמירה על בטיחותם של הנשקים. כאשר נשק מאוחסן באופן לא בטיחותי, הוא עלול ליפול לידיים הלא נכונות ולהוביל לאסון. כספות לאקדח נועדו לספק הגנה פיזית מפני פריצה, גניבה או שימוש לא מורשה.

קרא עוד »
הכל לבית

סודות לחימום מושלם: השימוש הנכון במקרני חום באירועי החורף

אירועי חורף הם דרך מצוינת ליהנות מהאוויר הצח והנופים היפים של העונה, אך הם יכולים גם להיות קרים מאוד. מקרני חום הם דרך מצוינת לשמור על חמימות האורחים והמשתתפים שלכם, אך חשוב להשתמש בהם בצורה נכונה כדי להבטיח שהם יעילים ובטוחים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן