איך מאריכים את חיי מכשירי החשמל בבית ?

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

להבטיח שמערכות החשמל בבית בטיחותיות, שמוצרי החשמל שלכם יאריכו ימים וכל בזמן בבדיקה (ויזואלית בלבד!) שתיקח כמה דקות מהיום שלכם.

להבטיח שמערכות החשמל בבית בטיחותיות, שמוצרי החשמל שלכם יאריכו ימים וכל בזמן בבדיקה (ויזואלית בלבד!) שתיקח כמה דקות מהיום שלכם.

נכון שפעם היו בבתים במקרה הטוב רק מקרר, טרנזיסטור וכמה נורות? אז היום זה כבר ממש לא כך, וכל חדר ילדים (גם הצנועים ביותר), מכילים יותר מכשירי חשמל מרחוב שלם בישראל של שנות ה-70! מצד שני… הרבה בתים שנבנו בזמנו עדיין עומדים על תילם. אז איך זה בדיוק מסתדר עם כמות מכשירי החשמל שאנחנו משתמשים בהם כיום? 

במאמר הבא אעבור על סדרת בדיקות ויזואליות שניתן לעשות על מנת להבטיח את הבטיחות שלכם בראש ובראשונה, אך גם את בטיחות מוצרי החשמל בבית ונכיר המלצות לשיפור מערכת החשמל הביתית כיאה לכמות הצריכה של היום.

כדי שנוכל לדבר באותה השפה, להלן כמה מונחים שגורים שכדאי להכיר:

  1. וולט, וואט ואמפר ( V)– הינם מושגים בסיסיים בעולם החשמל ובכדי להבין את ההבדל ביניהם נקביל את זרימת החשמל לזרימת מים בצינור; אנו מודדים את מתח החשמל בעזרת וולט, בכדי להבין מה הכוונה במתח החשמל נקביל זאת ללחץ המצוי בצינור מים גם כשהוא סגור, במערכת יש לחץ של מים אך אין זרימה.
    את זרם החשמל נמדוד באמצעות אמפר – בהקבלה לצינור המים שלנו, האמפר הינו המקביל לכמה נפתח את הצינור ונאפשר למים לזרום החוצה, אם נפתח את הצינור בחצי מהברז או בכל הברז כמות המים היוצאת תהיה שונה וכך גם אמפר – ככל שהאמפר גבוה יותר ככה יותר חשמל יכול לזרום.
    את הספק (צריכת החשמל) אנו מודדים בוואט – בהקבלת צינור שלנו הוואט מורכב מלחץ המים (וולט) ומפתיחה הברז (אמפר) ונתונים אלו יתנו לנו את כמו המים (או החשמל) שזורמים דרך הצינור.
  2. חד פאזי\תלת פאזי – מונחים אלו מתייחסים לכמות מוליכי הזרם, חד פאזי מדבר על מוליך זרם אחד בעוד שתלת פאזי מדבר על שלושה מוליכים.
    כיום מרבית מוצרי החשמל הביתי בעלי תקע חד פאזי (תמונה) אך למוצרים חשמל כמו מקררים ותנורים מומלץ להתקין שקע תל פאזי למניעת עומס יתר על מערכת החשמל ובהבטחת הגנה על המוצר החשמלי.
  3. הארקה – בכל מערכת חשמלית או מוצר חשמלי צריכה להיות הארקה ותפקידה הוא קריטי, בכל מקרה של התחשמלות על הארקה לוודא שהזרם החשמלי עובר אל האדמה ולא לגוף האדם.

לאחר שהכרנו את המונחים אנו נעבור לשלב הבדיקה הויזואלית של השקעים והתקעים בבית שלנו:

  1. תקע\שקע תקולים(לאחר קצר חשמלי) – הבדיקה הראשונה שנבצע היא טרם הכנסת מוצר חשמלי לשקע אבל אם בדיקה זו מתבצעת בפעם הראשונה עלינו להוריד את השאלטר (המפסק הראשי) ולנתק את כל התקעים מהשקעים בבית.
    לאחר שניתקנו את התקעים מהשקעים נסתכל על כל אחד מהם ונחפש עדויות לקצר חשמלי, עדות ויזואלית זו תתבטא בפלסטיק חרוך וצבע שחור (כמו פחם) סביב התקע\שקע.
    להלן תמונות להמחשה:תיקון קצר חשמלי בבית במחיר הוגן | 050-9891234 דידי סיידון חשמלאי מוסמךאיתור בעיה שגרמה לריח שרוף בעת הפעלת מזגן רצפתי אלקטרה + תמונות מהשטח |  03/12/2019 | מידרגElectrical Outlet Not Working? 6 DIY Solutions (and When to Call a Pro) -  Bob Vila

במידה וזיהינו שקע\תקע שעברו קצר אסור להשתמש בהם ויש לקרוא לחשמלאי מוסמך שיתקן אותם.

  1. שקעים רופפים הינם בעיה שכיחה בבתים, בזמן שהשאלטר למטה (אין חשמל בשקעים) נבדוק את מסגרות השקעים ונוודא שהן מוברגות חזק לתוך הקיר ולא רופפות.
    (תמונה להמחשה של שקע בחוץ).זהירות, חגים: טיפים לעבודה בטוחה בבית בהכנות לראש השנה וסוכות - וואלה! נדל״ן
  1. נבדוק ששקעים הנמצאים מחוץ לבית (בגינה) הינם בעלי הגנה מגשם ומתאימים להיות שקעי חוץ (שקע בעל מכסה פלסטיק המונע כניסת מים אל תוך השקע).
    (שקע חוץ)שקע חיצוני מוגן מים בודד - שקע ותקע תאורה
  1. נבדוק את קופסאות החשמל בביתינו, שכן חיבורים כבלים חשמליים אסורים להיות גלויים ומחויבים להיות בתוך קופסת חשמל אטומה למים ואבק.
    (קופסת חשמל)

    קופסאות הסתעפות לחיבורי חשמל כחול לבן מבית NISKO | ניסקו חשמל ואלקטרוניקה -  ניסקו חשמל ואלקטרוניקה

לאחר שסיימנו עם הבדיקות הויזואליות ניתן לחבר את כל מוצרי החשמל בחזרה לשקעים ולהרים את השאלטר.
כעת, נכיר כמה מהאפשרויות העומדות בפנינו בכדי לשפר את מערכת החשמל הביתית שלנו ולמנוע עומס יתר על המערכת:

  1. שינוי האמפר – כאמור האמפר אחראי על כמות הזרם שיכולה לזרום לתוך ביתינו, בתשתיות הישנות המוליך יכול להעביר עד 25 אמפר וכיום ניתן לשדרג את המוליך ל-40 אמפר.
    השינוי כרוך בתשלום נוסף לחברת החשמל אך באופן פרקטי, אם בכל פעם שאתם מפעילים את המכונת כביסה, מקרר ומזגנים החשמל בבית קופץ יש לשקול לשנות את האמפר בכדי להבטיח הגנה על מוצרי החשמל שלכם מפני קצרים.
  2. מעבר לתלת פאזי – מומלץ להעביר היום את צרכני החשמל הגדולים (מקררים, תנורים וכו'..) לשקע\תקע תלת פאזי, הדבר כאמור יפצל את צריכת האנרגיה מאפיק אחד לשלושה ויאזן בתים בהם ישנה צריכה חשמל גבוה (כמו בתים חכמים).

לסיכום, למדנו על מונחי יסוד, בדיקות ראשוניות והמלצות לייעול צריכת החשמל הביתי.
חשוב להדגיש כי כל התעסקות עם חשמל דורש תשומה לב ובטיחות, במידה וחלק מהתהליך מרגיש לכם לא נכון או לא בטיחותי להפסיק אותו מיידית ולהיוועץ עם בעל מקצוע.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

זהבי סחר
הכל לבית

שדרגו את חדר האמבטיה שלכם עם זהבי סחר: ברזים ואביזרי אמבטיה איכותיים

חדר האמבטיה שלכם הוא מקום מיוחד. הוא מקום שבו אתם מתחילים את היום, מקום שבו אתם נרגעים בסופו של יום, ומקום שבו אתם פשוט רוצים להרגיש בנוח. עם זהבי סחר, אתם יכולים להפוך את חדר האמבטיה שלכם למקום חלומי.

קרא עוד »
הכל לבית

10 מנעולנים מומלצים באזור השרון

זקוקים לשירותי מנעולן באזור השרון? ננעלתם מחוץ לבית? איבדתם את המפתח לרכב? זקוקים להחלפת צילינדר? הסקירה הבא מרכזת עבורכם 10 מנעולנים מומלצים באזור השרון, אשר מספקים שירות מקצועי, אמין ואיכותי. לפני בחירת מנעולן, חשוב לבדוק את הכשרתו ורישיונו, לקבל מספר הצעות מחיר ולקרוא ביקורות של לקוחות קודמים. במאמר זה תמצאו מידע רב שיסייע לכם לבחור את המנעולן המתאים ביותר עבורכם!

קרא עוד »
הכל לבית

כספות לאקדח / כספות לנשק

כספות לאקדח או נשק הן כלי חשוב לשמירה על בטיחותם של הנשקים. כאשר נשק מאוחסן באופן לא בטיחותי, הוא עלול ליפול לידיים הלא נכונות ולהוביל לאסון. כספות לאקדח נועדו לספק הגנה פיזית מפני פריצה, גניבה או שימוש לא מורשה.

קרא עוד »
הכל לבית

סודות לחימום מושלם: השימוש הנכון במקרני חום באירועי החורף

אירועי חורף הם דרך מצוינת ליהנות מהאוויר הצח והנופים היפים של העונה, אך הם יכולים גם להיות קרים מאוד. מקרני חום הם דרך מצוינת לשמור על חמימות האורחים והמשתתפים שלכם, אך חשוב להשתמש בהם בצורה נכונה כדי להבטיח שהם יעילים ובטוחים.

קרא עוד »
דילוג לתוכן