"מט" גאלה

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

נשף "מט גאלה" – מה קורה כשאחת לשנה העשירון העליון בעולם האופנה, קולנוע ועסקים נפגשים לאירוע שכולו מוזיקה, אוכל והכי חשוב – בגדים מרשימים. הנשף המתוקשר, "מט גאלה", נותן לנו הצצה לצד החדשני ומהפכני של עולם האופנה כאשר כוכבי אופנה, ספורט, פוליטיקה ותרבות מככבים על השטיח האדום. אפשר להגיד במילים אחרות שזהו האירוע הגדול והנוצץ ביותר בכל הקשור לאופנה אבל לא תמיד הנשף המדובר היה נחשב לכזה.

הכל התחיל בשנות העשרים כאשר אלין ברנשטיין (מעצבת במה) ואירן לואיסון (מפיקת תיאטרון) זיהו שמסביב לעידן הג'ז שתפס תאוצה באותה עת בניו יורק התפתחה סצנת תלבושות ותחפושות  והחליטו לאסוף ולקבץ ולהציג את כל פריטי האופנה על מנת שמעצבי תיאטרון אחרים יוכלו לקבל השראה.
לאחר כ-25 שנים האוסף הגיע למימדים ענקיים ומנה כ-8000 פריטי אופנה ותחפושות ונכנס באופן רישמי אל מוזיאון המטרופולין היוקרתי בניו יורק תחת הגדרת "תצוגת תלבושות"

הרעיון בהכנסת האוסף למוזיאון היה פשוט, להראות שבבגדים יש יותר מפונקציונאליות ולהדגיש את האומנות שאפשר להוסיף מסביבם כחלק מקישוט החיים. אבל זה לא קרה עד 1948, עם סוף מלחמת העולם השנייה, שגאלה (אירוע) שנתית נולדה למטרות גיוס כספים וכל זה קרה בזכות אלינור למברט שבאותה תקופה כבר הייתה על ה"מפה" האופנתית לאחר שהפיקה שבוע אופנה בניו יורק וכתיבת מאמר "רשימת השמלות הנלבשות ביותר".

כאשר האירוע כלל אך ורק את העשירים, המפורסמים ומובילי תעשיית האופנה הוא מלכתחילה נחשב יוקרתי ונחשק בידי כל החברה וזכה לסיקור גבוה וקנאה בכל מי שהצליח למצוא עצמו מוזמן לגאלה. כמובן שפרסום נכון מסביב לאירוע כמו מכתב ההזמנה שעליו היה כתוב "המסיבה של השנה" ובכל שנה מיקום המסיבה היה שונה כך שהוא הפך לשיח ולשיא השנה עבור המון אנשים.

כמובן שבתקופה זו הגאלה לא נראתה כמו שאנחנו מכירים אותה כיום, רק כאשר דיאנה פרילנד התחילה לקחת אחריות על האירועים והתלבושות החלה הגאלה להתעצב למה שאנחנו מכירים. פרילנד הייתה העורכת הראשית של ווג אמריקה ותחת כהונתה שיקפה את שנות ה-60 במגזין כתקופה פרועה ודפי שער פרועים ושונים ממה שהכירו האמריקאים עד אותו היום.


למרות תרומתה האדירה היא לא הצליחה לשמור על החדשנות והרעננות בשנות ה-70 ופוטרה מעבודה, דבר שהוביל אותה להפנות את האנרגיה והכישרון שלה למחלקת התלבושות במוזיאון ולגאלה עצמה שקיבלה ייעוד חדש – לגייס כספים למכון ולהפיץ את "הבשורה" האופנתית. היא עשתה זאת ע"י שני מהלכים עיקריים, הראשון היה להבטיח שרק ה"שמות" הכי חמים יהיו מוזמנים ולהפוך את האירוע ליותר אקסקלוסיבי ולדאוג שהגאלה תתקיים כל שנה באותו המקום – במוזיאון המטרופולין עצמו.

משנת 1970 ועד 1995 השינויים בגאלה לא היו דרמטיים והיא שמרה על מעין סטטוס קבוע, השינוי הגיע בשנת 1995 כאשר אנה ווינטור (עורכת ראשית של מגזין ווג לשעבר) לקחה את המושכות ורשימות המוזמנים השתנו ושיקפו את הווג ה"חדש" שנוצר תחת כהונתה כעורכת ראשית. עד אותו רגע האירוע נערך בדצמבר אך בעקבות המוות של ריצ'רד מרטין בשנת 1999 הגאלה הועברה מ-2001 לאביב דבר שאפשר לתלבושות מעניינות וקלילות יותר להגיע לקדמת הבמה שכן החורף בניו יורק "הכריח" את המשתתפים להישאר במעין קוד לבוש.
וכך נולדה המסורת של "יום שני הראשון במאי".

השינוי הדרמטי שהגאלה עברה התבטא מרשימות המוזמנים, אופנה המוצגת, מאכלים המוגשים ובעיקרו בזמרים המופיעים שהעלו את האקסקלוסיביות של האירוע כמו ריהאנה שעלתה על אחד השולחנות והחלה לשיר "bitch better have my money", מדונה ששרה את "like a prayer" כאשר היא מוקפת ברקדנים לבושים כנזירים ושר (cher) שנחשבה לכוכבת פופ.

ככה הגאלה הפכה למה שהיא כיום – האירוע המדובר של השנה עם מיליוני צופים בכל העולם שמשתוקקים לראות מה גדולי האופנה של העולם המציאו וחידשו. כיום במוזיאון המחלקה מונה כ-150 שנות אופנה מאלכסנדר מוקיון ועד קוקו שאנל ומראה לנו כמה קסם ויוקרתיות יכולות ללכת יד ביד עם אופנה.

אהבתם את הכתבה? לעוד כתבות בנושא אופנה הכנסו ל- mish-mish.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

אופנה וביוטי

הנה זה הגיע: אתר הנעלה הישראלי 'אריאנה' מציג דוגמניות AI בלבד, וזה מוכר טוב.

אריאנה, אתר הנעלה לנשים, עושה היסטוריה! היא הראשונה בישראל (ואחת הראשונות בעולם) שמשתמשת בדוגמניות AI בלבד באתר ובחומרי הפרסום שלה. במקום להעסיק דוגמניות אנושיות, אריאנה משתמשת בטכנולוגיה חדשנית ליצירת דמויות וירטואליות ריאליסטיות.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

צניעות בים: בין נוחות, ביטוי עצמי ודרישות חברתיות

חופשת קיץ בים היא זמן של הנאה, שחרור ורגיעה. עבור נשים רבות, בחירת בגד ים מתאים יכולה להיות עניין מורכב, כרוך בדילמות ובאתגרים רבים. מעבר לנוחות ופן האופנתי, נשים רבות מתמודדות עם שאלות הנוגעות לצניעות, ביטוי עצמי ודרישות חברתיות.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

החורף ממש כאן: זמן לרענן את המלתחה בלבוש אופנתי חם

עבור נשים רבות המעבר למלתחת בגדים חורפית הוא הרבה מעבר לתזוזה של הגופיות והמכנסונים הקצרים למדף העליון והצנחת הסריגים והפוטרים למדף התחתון והנגיש יותר, אלא גם הזדמנות לבחון את הרלוונטיות של הפריטים ששרדו מהחורפים הקודמים לטרנדים ולסטייל של החורף הנוכחי.

קרא עוד »
מגמות בתיקי נשים לעונת האביב/קיץ 2023
אופנה וביוטי

מגמות בתיקי נשים לעונת האביב/קיץ 2023

לקראת עונת האביב/קיץ 2023, המעצבים הציגו קולקציות מרהיבות של תיקים במגוון סגנונות, חומרים וצבעים. במאמר הבא נסקור את המגמות החדשות והמרעננות ביותר בתחום תיקי הנשים לעונה הקרובה.

קרא עוד »
אופנה וביוטי

אולפלקס 1,3,8 – לשיקום השיער

שיער הוא חלק בלתי נפרד מהזהות שלנו, ושמירה על בריאותו וחיוניותו היא חשיבות עליונה. אין זה פלא שהחיפוש אחר שיער מבריק ובריא הוביל לפיתוח של

קרא עוד »
he_ILHebrew
דילוג לתוכן