איך להתכונן למבחן במשפטים? המון חומר ומעט זמן – כל מה שתצטרכו לדעת כדי לצלוח את המשימה!

תוכן עניינים
יעל גולדמן

עורכת תוכן ראשית

למשך 4 שנים של תואר במשפטים תצטרכו לעבור בהצלחה עשרות מבחנים ומאות של עבודות, מחקרים, מאמרים ובחינות – המשימה שלכם היא לעבור את כולם בהצלחה יתרה ובזמן העומס של שנת לימודים אנחנו צריכים להיות יעילים. בעזרת הטיפים הבאים תביאו את יכולת הלמידה שלכם לרמה הבאה!

במהלך התואר תיתקלו בשני סוגי מבחנים – מבחן עם חומר פתוח ומבחן ללא חומר פתוח.

מבחן עם חומר פתוח – זהו מבחן שמותר להכניס אליו חומרי לימוד, במידה ואתם נבחנים כך תרצו לשים לב ל:

  1. תוודאו מראש איזה חומרים מותר להכניס כדי להימנע מסיטואציה שיפסלו לכם את המבחן כי נכנסתם עם חומר שאסור להשתמש בו.
  2. לסדר מראש בעזרת דגלונים את הדפים אשר אתם מכניסים למבחן בכדי להתמצא מהר יותר ולייעל את העבודה עם החומר, כמו כן אנו ממליצים למרקר (סימון בטוש) את עיקרי הדברים בכל נושא כך שהחומר יהיה מונגש בצורה הכי נוחה ומהירה לשימוש במהלך המבחן.

אז מה כדאי לקחת למבחן עם חומר פתוח?
מעבר לציוד כמו עטים מחברות וכו' תוכלו להיעזר במחברת עם סיכומים כתובים משלכם, טבלת הלכות (סיכום הלכות מרכזיות) וסילבוס מורחב של הקורס.
כמובן שהחומרים שמותר לקחת איתכם משתנים ממבחן למבחן ויש להתעדכן במה מותר לפני כל מבחן.

מבחן ללא חומר פתוח – לרוב, אם תקבלו אישור להיכנס עם חומר למבחן זה הוא יהיה הסילבוס וגם בו תנסו להיעזר בכדי לזכור עיקרי נושאים, חומר שקשה לכם ללמוד או כל דבר כזה או אחר.
תנסו להפוך כל דבר שתוכלו ליתרון שיגרום לכם לפתור את המבחן מהר ובהצלחה יתרה.

אז כיצד ללמוד למבחן?
את הלמידה נחלק לשלושה שלבים שיעזרו לנו לייעל את זמן הלימוד שהקדשנו ולהיות מוכנים בצורה הטובה ביותר למבחן.

  1. חומרי עזר  – מלפני שהתחלנו לשקוע ללמידה עמוקה נבצע ארגון וסדר בכל חומרי העזר הקשורים למבחן, נאסוף סיכומים או שנסכם בעצמנו ונסמן בעזרת דגלונים ומרקר את עיקרי הדברים.
    נכין לנו את כל הספרים שנשתמש בהם במהלך הלימוד ומחברות, עטים וכל כלי העזר ללמידה.
    אולי פעולות אלו נשמעות טריוויאליות אבל להכין את הבסיס הטוב ללמידה אינטנסיבית יעשה את ההבדל ביכולות הלמידה ובייעול הזמן שאתם משקיעים.
    חשוב לציין – אין צורך להשקיע יותר מכמה שעות או יום אחד (למבחנים גדולים) עבור חלק זה.
  2. לימוד החומר – החלק העיקרי בתהליך ובו נשקיע את מירב הזמן, ע"פ החומר שאנחנו נבחנים נדע מה כדאי לשנן ולדעת בעל פה.
    בשלב זה ההמלצה שלנו היא לרדת לשורש כל נושא – ברגע שאנחנו מבינים רציונל של נושא כולו מתבהר לנו ואם ניתקל בשאלות הקשורות נוכל לענות עליהן בצורה נכונה. 
  3. פתירת מבחנים קודמים – במידה וסיימנו ללמוד את החומר הנדרש אנחנו יכולים לפתור מבחנים משנים שעברו.
    כאשר נפתור מבחנים אנחנו עוזרים לעצמנו בכמה רבדים שונים: הראשון הוא שברגע שנגיע למבחן זו לא תהיה הפעם הראשונה שניתקל בשאלות הקשורות בנושא – נדע מה סגנון השאלות ונתרגל עצמנו להיות במעמד של  מבחן.
    השני הוא שלרוב השאלות יהיו על אותו רעיון מרכזי וייתכן שפתירת מבחנים מעבר יתנו לנו בסיס לתשובות של המבחן אותו נעשה.
  4. קבוצות לימוד – למרות שבהתחלה אמרנו שנחלק את תהליך הלימוד ל-3 חלקים ישנו חלק שאנחנו מפרידים והוא לימוד בקבוצות.
    הסיבה שאנחנו מפרידים היא שהמלצתנו היא להגיע לקבוצות לימוד רק לאחר שסיימתם ללמוד לבד ולתרגל בעצמכם – קבוצות לימוד לרוב לא יעילות כמו למידה לבד ואם תהיו בקבוצה שהמשתתפים בה יודעים יותר טוב את החומר הדבר יפגע לכם בביטחון העצמי.
    לכן, חשוב להשתתף בקבוצות לימוד רק לאחר שאתם מכירים ויודעים את החומר היטב ורק אם נשאר לכם זמן "ספייר" בסוף תהליך הלימוד. 

על כל אלו ישנם מספר דברים שכדאי לעשות אשר אינם בגדר חובה או שיטה אלא תוספות שיעזרו לכם עוד יותר להצליח:

  1. מחברת סיכומי מאמרים – גם אם אין צורך ללמוד את כולם אנו ממליצים לכרוך לעצמכם מחברת עם סיכומי כלל המאמרים בנושא הנלמד, לארגן אותה עם דגלונים ולמרקר עיקרי פסקאות בכל סיכום כך שתוכלו לקחת מחברת זו איתכם למבחני חומר פתוח ולהיעזר בה במידת הצורך.
  2. לגלות את הרוטינה שלכם – לכל אחד יש את סדר ההכנה למבחן שעובד הכי טוב עבורו, בין אם מדובר על פעילות ספורטיבית או לראות סרט בערב לפני.
    חשוב לנסות ולמצוא כמה שיותר מוקדם בתואר את הרוטינה שתביא אתכם עם הביטחון עצמי ורמת הריכוז הגבוהים ביותר.
  3. ציוד – אולי הדבר ישמע לכם מיותר לציון אבל השטן מתחבא בפרטים הקטנים.
    תדאגו ביום שלפני המבחן לסדר לכם את העטים, המחברות, השעון, בקבוק המים, אוכל ונשנוש מתוק, סוודר וכל דבר שתצטרכו במהלך המבחן כדי שלא תתעסקו בשום דבר שלא קשור לפתירת המבחן עצמו.
    בנוסף, חשוב לוודא את תאריך, שעה ומיקום המבחן גם ביום שלפני – להגיע למבחן באיחור יכול להכשיל אתכם עוד לפני שניגשתם לפתור אותו.
  4. לקרוא את כל סעיפי השאלה ורק אז לפתור אותה – לעיתים סעיפים באותה שאלה מתבססים אחד על השני וכאשר נקרא את כל סעיפי השאלה ורק אז נפתור נוכל גם ליצור רצף בתשובות שלנו וגם להבין לעומק למה התכוונו בכל הסעיף. 

**כל הרשום פה אינו מהווה ייעוץ משפטי או מקצועי ונמצא בגדר דעה אישית.** 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

אוהבים את התוכן ורוצים לקבל עדכונים בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר? הרשמו למועדון הדיוור שלנו:

אהבת את הכתבה? מצאתם משהו שצריך לתקן? נשמח לקבל מכם פידבק!

עוד כתבות שבטוח תאהבו!

Medical malpractice, personal injury lawyer. Health and Law concept, overhead
עריכת דין ומשפטים

רשלנות רפואית תסמונת X שבור

תסמונת ה-X השביר היא הפרעה גנטית הגורמת למוגבלות אינטלקטואלית ולבעיות למידה. זהו הגורם הידוע ביותר של גנים בודדים לאוטיזם. אנשי מקצוע רפואיים נדרשים לידע ברמה

קרא עוד »
עריכת דין ומשפטים

קבלת אזרחות ישראלית לזרים- זה אפשרי

הבסיס החוקתי לקבלת אזרחות בישראל נוסח במסגרת חוק האזרחות. במהלך השנים שחלפו חלו שינויים בחוק ובהגדרות השונות. חרף השינויים, הליך קבלת אזרחות ישראלית יכול להיות

קרא עוד »
עריכת דין ומשפטים

חוק סיעוד: קשישים וניצולי שואה

חוק הסיעוד הוא מערכת חקיקה המכסה את מקצוע הסיעוד. הוא קובע את הזכויות והחובות של האחיות, כמו גם המטופלים שלהן. במאמר זה נסתכל מקרוב על

קרא עוד »
he_ILHebrew
דילוג לתוכן